Latin America journey

Doing it Steve Irwin´s Style...

Hello all,

Op het moment van schrijven weet ik nu al niet waar ik zou moeten beginnen, ookal heb ik vijf dagen te beschrijven. Laat ik beginnen met de mededeling dat alles heerlijk is hier, ik de Spaanse taal beetje bij beetje meester wordt, de vrouwenhier mooier zijn dan ik had verwacht en Renee nog steeds opvallend en boven verwachting goedgestemd is...

De eerste dag Managua begon met een stuk meer chaos dan ik had verwacht. Iedere taxi toeterde ongeveer bij ons passeren. In eerste instantie was ik in de veronderstelling dat dit geheel te wijten was aan het feit dat er een blonde schone naast me liep, maar ook ik kan er wel eens naast zitten. Puur om aan te geven dat ze nog plekken vrij hebben, toeteren ze de oren van je hoofd af. Zes dagen later ben ik er geheel aan gewend. De stad is zelf zo groot als de provincie Utrecht, dus taxi´s voor een dollar per persoon zijn meer dan welkom. Managua heeft als stad verder weinig om het lijf. Het enige dat mijn interesse echt wist te vestigen was de grote armoede die delen van de stad toch echt kenden. Enkele sloppenwijken gebouwd uit pikzwarte landbouwzeilen waren nog maar een schamele afspiegeling van de 50% werkloosheid die het land volgens de boeken kent. De hierop volgende dagen waren dan ook echt een opluchting voor ons, want naast de hoofdstad heeft dit land zoveel moois te bieden.

We zijn nog een nacht in Managua gebleven om de volgende dag al vroeg naar Leon te vertrekken in een bestelbus vol locals. De ervaring leert dat afdingen, hetzij in gebrekkig Spaans, altijd helpt aangezien het volk hier in enkele gevallen hoger inzet bij een tourist dan bij lokale bevolking. Toch betaal je voor een ritje Leon (bedenk 3 tot 4 uur rijden) per persoon omgerekend maar twee euro.Wat een verschil was Leon met Managua; Een en al leven in de stad, overal markten en lokale fruitverkopers. De bouw is hoger dan in de hoofdstad en alle gebouwen zijn in diversiteit en kleuren veel meer aansprekend. Big Foot hostel bleek dé sociale ontmoetingsplek met andere backpackers, waar we gelijk al een Zuid-Amerikaan, Canadees en een Nederlands stelletje uit Groningen leerden kennen. ´s Avonds vloeiden de cervesas (biertjes) al rijkelijk en deden we voor het eerst een poging in het Nicaraguaanse nachtleven. Engels blijkt maar weer dé wereldtaal en is tot nu toe dan ook nog een verademing in vergelijking met ons Spaanse gestuntel. Gezien het feit dat je hier al rond een uurtje of acht goed kan beginnen met uitgaan, lijkt het een beetje op de sporadische Utrechtse vroegborrel, want rond middernacht lig jeal je nest. s´ Ochtends is het een gevecht met de warmte en in bijna alle gevallen wint de zon het van de kater.

Donderdag zou later een onvoorziene wending te krijgen op de stranden van Las Peñitas op 20 km van Leon. Dit dagtripje deden we samen met het Groningse tweetal. Sommige onverharde wegen hebben hier gaten van dieper dan eenmeter, dus stiekem is een grote bus in dit geval een veel beter idee dat een laag bij de grondse taxi. Een lesje voor de volgende keer. Volgens inmiddels tot Bijbel gedoopte ´Lonely Planet backpackersgids´ moeten er nog mooiere stranden zijn, maar Las Peñitas was in onze ogen al zo´n waar paradijs. De langeen zo goed als verlatenstranden metop de achtergrond gigantische palmbomen en cirkelende roofvogels in de lucht staan op het moment van schrijven nog steeds op mijn netvliezen gebrand. Dit laatste misschien vanwege het feit er tijdens onze derde zwempoging zich iets vreemds voordeed. Ookal was in nauwelijk tien meter van de kust, voelde ik een pijnlijke beet in mijn voet terwijl ik op iets stapte. Het had iets weg van een krabhamer die mijn teen vasthad en terwijl ik zo snel mogelijk de zee uitzwom voelde ik de pijn versterken. Eenmaal op het strand gutste het bloed uit mijn rechtervoet en met de doktersraad van Renée kreeg ik ook nog eens te horen dat de wond aldus vrij diep moest zijn. Een aantal locals kleine locale jochiers waren al snel ter plekke en riepen ´una raya´, en al kort daarp werdeen lokale houder uit de surfshop verderopgealarmeerd. Ik bleek een steek van een stingray te zijn, oftewel een pijlstaartrog. De gedachtedat de Australische Discovery Channel icoon hieraan overleden was, deedme aanvankelijk goed schrikken.Met een vacuumpompje werd het gif uit mijn voet gezogen door de surfshopeigenaar en zodoende moest hij dit in het uur erna tot tienmaal herhalen. De pijn was aanvankelijk enorm, maar trok niet verder dan mijn knie. Achteraf kreeg ik een goede pijnstiller en het advies met warm water de pijn te verminderen. Doktersbezoek was niet nodig aangezien de pijn na twee dagen zou verdwijnen. Met een paar goede biertjes in de strandtoko verderop hebben we daarna de pijn maar weggedronken en opvallend genoeg was twee uur later de pijn echt helemaal weg. De sunset was overigens idyllisch te noemen. De volgende ochtend was alle pijn opvallend genoeg al weg.

Vrijdag stond in het teken van weer een hele ervaring, omdat we een vulkaan zijn gaan beklimmen, en lastbut notleast, met een board in één minuut weer naar beneden gaan, ookwel ´vulcanoboarden´.Achterin een pickup met bizarre snelheden door de lokale gebieden heen scheuren. Vergezeld door een aantal Canadezen beklommen we de pikzwarte vulkaan ´Cerro Negro´. Samen met een houten board en een rugzak de stijle vulkaan opcirkelen was zeer indrukwekkend te noemen. Toch was de wind bijna niet te houden naarmate we na een uur bijna de top bereikten. De windsnelheden die gehaald werden waren volgens de tourguide nog nooit voorgekomen en Renee en ik hadden een aantal keer bijna het gevoel van de top af geblazen te worden. Het uitzicht van de vulkaan was magnifiek en de impressies laat ik dan ook maar aan de foto´s over. In een oranje bajesoutfit en beschermingsbril werd ons vervolgens verteld op een board naar beneden te gaan, met de melding dat het steilste stuk bijna 50% helling betrof! Ik vroeg nog of de grote rotsen in de vlakte er beneden soms memorial stones´ waren voor degenen die het niet hadden overleefd. Met zo´n 50 km/h naar beneden terwijl er keien zo groot als appels op je af vliegen was de heftigste sport die ik ooit gedaan heb!

Na het fantastische verblijf in Leon, bevinden we ons nu inmiddels in het plaatsje Esteli. Het volk is hier uiterst vriendelijk en de bejaarde hosteleigenaar wil ons met alle goede bedoelingen helpen. Iets minder socializen hier met medebackpackers maar zeker de moeite waard. Hoogtepunt van ons verblijf hier is het bezoek vandaag aan de waterval Salto Estanzuela. In onze wandeling ernaar toe werden we door een groep vrienden in een pickup opgepikt om ons zomaar een lift aan te bieden. Ze vertelden ons dat ze vandaag gingen aan ´rapelling´ gingen doen, oftewel abseilen door 40m hoge waterval. Er was toevallig vandaag een groep ervaren klimmers aanwezig vandaag bij wie je dit kon doen. Helaas kwamen we net wat geld tekort om dit allebeite doen. Ookal wilde Renée ook graag, was ze een grote schat om dit aan mij af te staan. De klim naar beneden was fysiek heftig te noemen, maar echt heel vet om te doen. Zie foto´s voor een impressie. Uiteindelijk hebben gezellig gegeten met de groep die ons eerder had opgepikt en hebben we ons uiterst goed vermaakt met de Engels sprekende Nicaraguese macho´s. Een telefoonnummer rijker voor een eventueel goed avondje stappen in Managua, hebben we eigenlijk nu pas te tijd genomen om ons verhaal te vertellen in een van de vele internetcafé´s.

Resumerend: we genieten voluit, Spaans is het nog aanpoten enal met al hebben we een onverheersend veilig gevoel hier. Met name ´s nachts hebben we gewoon niet teveel geld op zak als we de deur uitgaan. Terugkijkend opde afgelopen zes dagen, kan ik nu al niet wachten op wat dit land ons nog meer tebrengend heeft.Morgen staat Matagalpa op het programma, een stadje iets meer landinwaarts.

Foto´s gaan we morgen uploaden!We hebben nu helaas geensnoertjes bij ons.

Hopende dat jullie mij en Renée nauwgezet blijven volgen,

Bas

Voor Renée haar weblog, zie reneekeijsers.reismee.nl

Reacties

Reacties

Luca

jeetje Bas, 'sochtends vroeg voor mijn werk uit je verhaal alvast in vogelvlucht gelezen. Ga nu op de fiets het tot me laten doordringen. Wat een verhaal zeg en wat een avonturen. Jeetje kan het de volgende keer iets minder heftig, bv niet meer op zo'n rog stappen of zo? Weet niet of je verzekering dit allemaal dekt hoor!Heb je nu helemaal geen last meer?Ga je vanmiddag mailen. Dikke kus en liefs ook voor Renee. je mams

Gerard

Bas, Heftig zeg. Hoog Jack Ash gehalte. Ik dacht dat jullie het de eerste week rustig aan zouden doen. Hou jullie en take care. Je Vader.

tess

Hee Bas! Las het ook al op Renee haar site... Was wel even schrikken.. Hopelijk gaat 't nu weer goed met je voet?!
Verder hebben jullie weer mooie verhalen te schrijven.. Echt leuk om te lezen! Geniet er lekker van daar! Geef Renee maar een dikke knuffel van mij! Kijk uit naar jullie foto's en verdere verhalen! X Tess (voor de zekerheid...van het uitzwaai clubje ;))

Jesca

Bas, wat schrijf je toch meer mooi!!! Leuk om te lezen!! x Jes

Jesca

En doe rustig aan met die voet natuurlijk, maar dat komt wel goed! x Jes

LG

Hee Zepert!

dat is schrikken zeg! bij deze maak jij meer mee en zal ik jouw blog gaan lezen (je leest een krant ook geen twee keer achter elkaar;) ) heel veel plezier nog verder! misschien fijn om te horen: Wijtenburg doet t goed!

x LG

Elke

Basje!

Dat toeteren van die taxi's is natuurlijk vanwege je blonde lokken! ;) Toch fijn dat ze er nog goed op zitten he! ;)
Wat heb je weer een heerlijke schrijfstijl trouwens! Misschien moet je na je reis een boek schrijven over je verhalen! Ik ben echt vet jaloers! Geniet ervan en lok die pijlstaartroggen in het vervolg maar niet meer naar je toe!
Kus!

Opa enOma

Wat een verhaal.Toch maar een beetje oppassen in het vervolg.Kijken uit naar nieuwe avonturen.De voet nu helemaal beter? Lieffs, Oma en Opa.

jan van ersser

jézus, ontzettende bachchant, gebeten door een pijlstaartrog bij je eerst duik! ik sluit me aan bij de afsluiting van gerard: take care! en veel plezier natuurlijk. jan

suzan&paul

Hoi Bas,
Zo spannend hoef je het nu ook weer niet te maken hoor! Zijn benieuwd naar de foto's.
Liefs Suzan&Paul

Issete

Hai Lieverd,
Gewelidige verhalen, je wil niet weten hoe jaloers ik hier zit te zijn!!
Ik mis je wel hier, dus kom maar snel weer terug met al je mooie verhalen ;)

Dikke kus x Ikke

Jelske

Haa Basje!

Lang is je verhaal wel, maar heerlijk om te lezen! ;) Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal!

Dikke kuss, x

Oma

Ha, die Bas Jonge voor jouw moet ik blijven bidden,washeteerste wat ik dacht,na dat spannende verhaal van je. En dat allemaal al in de eerste week Ga zo geen 5 maanden door, want dan haal ik zelf de maand Julie niet meer. [gekheid hoor] Ik kijk uit naar je volgende belevenissen Maar hou het wel ,n beetje rustig hoor A.U.B. Groet en liefs van,n bezorgde Oma

bram

mooie dingen Bas, Mooie dingen. Geniet ervan, maak een paar mooie verhalen mee en kom als een wereldreiziger terug in het stichtse!

groet, Bram

Ron van Heel

Hi Bas,

Wel goed voor je persoonlijke bagagegehalte zo'n ervaring met een pijlstaartrog, immers wie kan nou onder het genot van een cerveza aan een mooie zuidamerikaanse vertellen dat hij de steek van een stingray getrotseerd heeft.? Dat moet scoren.
Lees graag je vervolg. Veel plezier verder.

grt.Ron

Maartje

Jonge jonge... ik zie het nu al, had je nooit zonder mij weg moeten laten gaan.. Ik heb zelf ook onder de stingrays mogen zwemmen maar ben er niet door gestoken hoor, bleef er veilig een paar meter bij vandaan! Nah ga maar snel nieuwe mooie verhalen beleven en doe wel een beetje rustig aan!
mis je!

kus

Marlies en Ap

Super Bas, wat een mooie en leuke foto's!

Doe je wel een beetje rustig aan verder... kijk eerst waar je je voeten neerzet!

Geniet maar lekker verder en we wachten weer op het volgende verhaal.

Liefs vasn Marlies en Ap

Fleur

Hee bas!
Stiekem de spreekwoordelijke ballen uit mijn broek gelachen om jouw steve irwin verhaal op de site van Renée :) Gelukkig heb je er al geen last meer van want stel je voor dat zoiets gaat infecteren..
Maar ik ben blij voor je dat Renée dr legendarische (maar ook wel redelijk zeldzame) chagrijnige buien voorlopig nog aan jouw neus voorbij zijn gegaan, ik wou dat ik hetzelfde kon zeggen :P Grapje natuurlijk!
Nou geef Reneetje maar een dikke knuffel van mij en nog heeel veel reisplezier! Hou ons op de hoogte!

xx

Luca

Gave foto's hebben jullie gemaakt en gelukkig zag ik maar een klein vacuumpompje op je voet. Heb je ook een mail gestuurd Bas. Dikke kus van je mams en liefs voor Renee

Veerle

Bas!
Wat een verhaal! En heel leuk geschreven. Gelukkig gaat het weer helemaal goed met je voet. Geniet! Groetjes aan Renee, X Veerle

Jacoline

Hoi Bas,
Vanmiddag met je een afvaardiging van de familie Nikki´s verjaardag gevierd. Ze zit nog steeds zielig met haar been omhoog omdat er inmiddels een operatie overheen is gegaan. Natuurlijk jouw avonturen besproken. Heeft niemand je vooraf verteld dat je gevaarlijke, enge, op het randje verhalen pas verteld mogen worden bij terugkomst? Het thuisfront wordt hier natuurlijk niet gerust van. Maar ik moet toegeven, op zo´n verjaardag doen die verhalen het goed. Wat een stoere neef heb ik!
Doe je ondertussen wel voorzichtig? En vooral genieten!!! Jac

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!